ntah la..

Saturday, November 5, 2011

kewajipan remaja muslim

Peringkat remaja adalah peringkat usia yang mempunyai ke-inginan yang kuat, semangat yang tinggi, cita-cita yang besar serta kesanggupan mencurahkan khidmat bakti dan pengor-banan. Peringkat ini juga adalah pcringkat usia yang mudah mempelajari, dipengaruhi dan mudah menurut perasaan.

Oleh itu usia remaja menurut pandangan Islam mem-punyai tanggungjawab dan nilai yang khusus. Rasulullah s.a.w. sangat mengambil bcrat khususnya dalam menyedarkan para remaja tentang perkara ini. Sabda Rasulullah s.a.w.:

Bermaksud:
Rebutlah lima perkara sebelum tiba lima perkara: Ketika muda sebelum tua, ketika sihat sebelum sakit, ketika kaya sebelum miskin, ketika hidup sebelum mati dan ketika masa lapang sebelum masa sibuk.

(Riwayat al-Hakim)

Seorang remaja muslim yang berupaya memenuhi masa mudanya dcngan menguatkan jalinan hubungannya dengan Allah, melawan hawa nafsu dan berusaha mendalami serta menghayati Islam dengan kefahaman yang scbenar akan mudah meneruskan cabaran kehidupan tanpa bcrasa lemah atau kecewa.

Manakala remaja yang tidak mcmenuhi masanya dcngan perkara bermanfaat, maka sudah pasti dia akan ketinggalan dan sukar untuk mcndapatkannya kembali sesudah bcrlalu usia mudanya. Ini kerana lazimnya para remaja tidak dibebani pada peringkat usianya dcngan bebanan hidup yang banyak. Sudah tentulah orang yang tidak mcmikul beban tidak sama dengan orang yang telah berkahwin dan dibebani dengan pclbagai tanggungjawab.

Kita dapat melihat berapa ramai orang yang menycsali diri kerana tidak memanfaatkan waktu muda mereka dcngan sebaik-baiknya. Mereka dibayangi dengan pelbagai pcrsoalan. "Mengapakah aku tidak berusaha mcndekatkan diriku kepada Allah dan mclakukan kctaatan kepada-Nya dengan bertahajjud, berpuasa dan berzikir? Mengapakah aku tidak berusaha menghafaz al-Qur'an dan mempelajari hukum agama? Meng-apakah aku tidak berusaha mcngenal jalan yang lurus demi mengamalkan ajaran Islam? Mengapa? Dan mengapa?" Kesemua persoalan ini telah dan bakal dihadapi oleh para remaja yang hanyut tenggelam dalam keseronokan dunia dan kemudian dihimpit rasa penyesalan.

Cuba kita bayangkan seandainya diri kita berada di tempat mereka. Cuba kita bayangkan yang diri kita tcrlalu sibuk hingga tidak ada masa untuk membaca al-Qur'an, qiyamullail, mendalami ilmu pengeahuan dan mempelajari ilmu agama. Cuba kita bayangkan bahawa kita amat mengharapkan agar dapat kembali semula kc hari yang pcnuh kelapangan dan tidak dibcbani dengan tanggungjawab agar kita dapat mcmenuhi kesemua apa yang kita impikan.

Ketika itu katakanlah kepada diri kita sendiri, "Engkau sckarang berada dalam kcadaan penuh pengharapan. Engkau sebenarnya masih mcmpunyai waktu lapang dan bclum dibcbani dcngan tanggungjawab. Ayuh! Bcramallah sekarang selagi masa masih ada!!"

Namun begitu, sebelum kila beramal, kita perlu me-ngenal pasti petunjuk jalan yang manakah akan kila lalui kclak. Dengan kata lain, apakah tanggungjawab yang dituntut kc atas remaja Islam? Insya-Allah tanggungjawab tersebul akan ditcrangkan di Icmbaran sctcrusnya nanti.

Saya berdoa agar sumbangan saya ini diterima dan di-jadikan petunjuk ke arah kebaikan. Semoga Allah meng-ampunkan dosaku dan menggolongkan aku bersama saudaraku di dalam syurga. Hanya Dialah sahaja yang mcmberi petunjuk kc jalan yang lurus.

Abu Hazim

Rasululluh s.a.w. bersabda:

Bermaksud:
Dua nikmat yang dilalaikan oleh kebanyakan manusia iaitu masa sihat dan masa lapang.

(Riwayat al-Bukhari)

Kata seorang penyair:

Masa amat bernilai selagi engkau berhati-hati menjaganya. Aku lihat ia adalah perkara yang paling mudah lenyap jika dilalaikan.

Keprihatinan Para Sahabat dan Salaf al-Soleh terhadap Waktu

Para sahabat dan salaf al-solch adalah sebaik-baik generasi yang sangat mengambil bcrat tentang masa. Ini kerana mereka adalah golongan yang paling mengctahui tentang nilai dan harga sesaat masa. Kata mereka: "Antara tanda kebencian Allah terhadap seseorang hamba ialah dia membuang masa. Masa diibaratkan scperti pedang. Jika engkau tidak memotong-nya pasti dia akan memotong kamu."

Mereka scntiasa berusaha meningkatkan kualiti diri dari satu tahap ke satu tahap yang lebih baik. Peribadi mercka pada hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esoknya adalah lebih baik daripada hari ini. Sebagaimana kata mereka: "Sesiapa yang pada hari ini sama sahaja dcngan hari semalamnya, maka dia seorang yang lalai, dan scsiapa yang hari ini lebih buruk daripada hari semalamnya, maka dia se­orang yang dicela."

Hasan al-Basri pernah berkata: "Wahai manusia! Scsung-guhnya diri engkau ibarat bcberapa hari. Apabila berlalunya satu hari, maka hilanglah sebahagian daripada diri engkau. Amatlah dikhuatiri sckiranya hilang sebahagian akan hilang pula keseluruhannya. Engkau sekarang sudah pun mcngctahui perkara ini maka beramallah."

Para sahabat dan salaf al-soleh sentiasa berwaspada agar satu hari atau beberapa kctika, sekalipun singkat tidak akan dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa mengejar apa-apa bekalan sama ada ilmu yang bermanfaat, amal soleh, melawan hawa nafsu atau menyumbangkan kebaikan kepada orang lain. Mereka bcramal dan bcrsikap sedemikian agar usia dan masa mereka tidak disia-siakan atau terbuang begitu sahaja tanpa mereka sedari.

Ibn Mas'ud pernah berkata: "Tiada apa yang lebih aku kesalkan daripada hari yang berlalu, sedangkan ajalku scmakin hampir tetapi amalan aku tidak bertambah."

Nilai Masa di Sisi Islam

Pada suatu hari Imam Ibn Jarir al-Tabari berkata kepada para sahabatnya: "Adakah kamu mahu mcmpelajari tafsir al-Qur'an?". Mereka bertanya: "Berapakah jumlah helaiannya?" Jawab Ibn Jarir: "Tiga puluh ribu hclaian." Mereka berkata: "Jumlah sebanyak itu melebihi usia manusia sebelum dapat mcnghabiskannya." Lalu dia mcringkaskannya kepada liga ribu helaian sahaja dan menulisnya sclama tujuh lahun. Kemudian dia bertanya lagi kepada para sahabatnya: "Mahukah kamu mempelajari sejarah bermula dari zaman Nabi Adam a.s. schinggalah zaman kita sekarang?" Mereka bertanya: "Berapakah jumlah helaiannya?" Lalu dia menjawab: "Sebagai-mana ilmu tafsir," dan mereka pun menjawab scbagaimana jawapan terdahulu. Kemudian Ibn Jarir pun bcrkata: "Sesung-guhnya diri kita adalah untuk Allah! Mali dengan salu cita-cila!" Lalu dia mcringkaskannya sebagaimana dia meringkas-kan ilmu tafsir sebagai kctundukan yang luhur kepada Allah dan tidak membiarkan masa hidupnya dipenuhi dengan perkara yang sia-sia.

Imam Abu Wafa' ibn 'Uqail al-Hanbali pcrnah berkata: "Aku tidak halalkan bagi diriku mensia-siakan satu saat dari-pada umurku. Sekiranya lidahku lerhenti daripada mcmberi peringatan dan mataku terhalang daripada mengkaji, aku akan tetap menjalankan fikiranku dalam kcadaan aku rehat dan duduk. Aku akan bangun dalam kcadaan apa yang hendak aku tuliskan itu sudah terbayang dalam pcmikiranku. Kini aku dapati kcsungguhanku dalam mendalami ilmu ketika usiaku lapan puluh tahun lebih kuat daripada kcgigihanku ketika berusia dua puluh lahun." Beliau telah mcngarang kitab ke-susasteraan mcnjangkau lapan ratus jilid sebagaimana yang diriwayatkan.

Kisah Imam al-Nawawi pula amal menakjubkan. Salah scorang muridnya menceritakan: "Guruku mcmberitahu bahawa dia tidak membuang waktu sama ada pada siang hari mahupun malamnya. Bahkan beliau sentiasa sibuk berfikir walaupun ketika berjalan. Dia berlerusan berkeadaan demikian selama enam tahun. Selepas itu beliau mula mengarang buku, memberi nasihat dan menyampaikan kebenaran. Beliau berterusan dalam kcsibukan mengarang buku, menyebar ilmu, beribadah, bcrwirid, berpuasa, berzikir dan sabar dengan keadaan hidup yang susah daripada segi makanan dan pakaian tanpa ada tolok bandingnya."

Sabat ibn Jauzi berkala: "Aku pcrnah mendengar datukku bcrkata ketika berada di atas mimbar pada penghujung hayatnya: 'Aku telah menulis dengan dua jariku ini sebanyak dua ribu jilid kitab.'"

No comments:

Post a Comment